Top 5 apps die leren leuk maken Top 5 apps die leren leuk maken

Top 5 Apps die Leren Leuk Maken

Schermtijd: het is een woord dat veel ouders en opvoeders hoofdpijn bezorgt. We weten dat te veel tijd voor een scherm niet ideaal is, maar we weten ook dat tablets en smartphones een onmisbaar onderdeel van de moderne wereld zijn geworden. Wat als we die schermtijd nu eens konden omtoveren van passief consumeren naar actief en speels leren? Gelukkig is er een groeiend universum aan educatieve apps die precies dat doen. Ze combineren bewezen leermethodes met game-elementen, boeiende verhalen en kleurrijke designs om van leren een avontuur te maken in plaats van een verplichting.

Het idee dat leren en plezier hand in hand kunnen gaan, is de kern van ‘gamification’ in het onderwijs. Door beloningen, voortgangsbalken, punten en levels toe te voegen, worden kinderen intrinsiek gemotiveerd om een nieuw onderwerp te ontdekken of een vaardigheid te oefenen. De juiste app kan een kind dat worstelt met rekenen plotseling laten genieten van het oplossen van sommen, of een aarzelende lezer veranderen in een boekenwurm.

Maar hoe scheid je het kaf van het koren in de overvolle app stores? Welke apps bieden daadwerkelijk educatieve waarde en zijn meer dan alleen een digitale zoethouder? In dit uitgebreide artikel duiken we in de wereld van speels leren en presenteren we de top 5 apps die leren écht leuk maken. We bespreken wat elke app uniek maakt, voor welke leeftijd en welk vakgebied hij het meest geschikt is, en hoe hij kinderen weet te boeien.

eufy Baby E21 Babyfoon

Waarom Kiezen voor Educatieve Apps?

Voordat we de top 5 onthullen, is het goed om de voordelen van kwalitatieve educatieve apps te begrijpen. Ze zijn veel meer dan alleen een digitale vervanging van een werkboek.

  • Gepersonaliseerd Leren: Veel apps passen de moeilijkheidsgraad automatisch aan op basis van de antwoorden van het kind. Dit zorgt ervoor dat ze constant worden uitgedaagd, maar niet gefrustreerd raken.
  • Directe Feedback: Een kind krijgt onmiddellijk te horen of een antwoord goed of fout is. Dit helpt hen sneller te leren van hun fouten en successen direct te vieren.
  • Motivatie door Gamification: Punten, badges, en het vrijspelen van nieuwe levels motiveren kinderen om door te gaan en zichzelf te verbeteren. Het voelt als een spel, niet als huiswerk.
  • Leren op Eigen Tempo: Kinderen kunnen de app gebruiken waar en wanneer ze willen, en zo lang als ze willen. Dit geeft hen controle over hun eigen leerproces.
  • Visuele en Auditieve Ondersteuning: Apps kunnen complexe concepten verduidelijken met animaties, video’s en geluid, wat verschillende leerstijlen aanspreekt.

Nu, laten we de apps bekijken die uitblinken in het combineren van educatie en entertainment.

 

Lees ook: Beste flesjes voor baby’s met reflux

 

 

“Het leren van een nieuwe taal met Duolingo is als het spelen van een spel, maar dan met echte kennis als beloning.”

 

1. Squla: Het Complete Oefenplatform

Squla is zonder twijfel een van de bekendste namen in Nederland als het gaat om online leren. Het is een uitgebreid platform dat de lesstof van de basisschool (groep 1 t/m 8) op een leuke en interactieve manier aanbiedt.

Wat is Squla?
Squla is een online oefenprogramma vol met games, quizzen en instructievideo’s die naadloos aansluiten op de Cito-toetsen en de lesmethodes op school. Kinderen kunnen oefenen met alle vakken: van rekenen, taal en spelling tot topografie, Engels en verkeer. De app is ontwikkeld in samenwerking met onderwijsspecialisten en leerkrachten.

Hoe Maakt Squla Leren Leuk?

  • Beloningssysteem: Voor elk goed antwoord en elke voltooide quiz verdienen kinderen virtuele munten. Met deze munten kunnen ze cadeautjes voor hun avatar kopen of meedingen naar echte prijzen, zoals speelgoed of uitjes. Dit is een enorme motivator.
  • Spelelementen: De oefeningen zijn verpakt in korte, flitsende spelletjes. In plaats van een saaie som, moeten kinderen bijvoorbeeld een raket naar de juiste planeet sturen door een rekensom op te lossen.
  • Persoonlijke Avatar: Elk kind creëert een eigen avatar. Het personaliseren van dit poppetje met de verdiende munten geeft een gevoel van eigenaarschap en voortgang.
  • Ouder- en Leerkrachtdashboard: Hoewel dit voor het kind minder zichtbaar is, draagt het bij aan het succes. Ouders en leerkrachten kunnen via een wekelijks rapport de voortgang zien en zien waar een kind moeite mee heeft. Dit stelt hen in staat om gerichte ondersteuning te bieden.

Voor wie is het geschikt?
Squla is ideaal voor basisschoolkinderen van groep 1 tot en met 8. Het is perfect voor het herhalen en extra oefenen van de lesstof op een manier die aansluit bij hun belevingswereld. Het kan helpen om achterstanden weg te werken, maar ook om vooruit te werken voor kinderen die meer uitdaging nodig hebben.

Kosten:
Squla werkt met een abonnement. Er zijn verschillende lidmaatschappen mogelijk voor één of meerdere kinderen.

2. Duolingo: Een Nieuwe Taal Leren was Nog Nooit zo Makkelijk

Duolingo heeft de manier waarop miljoenen mensen wereldwijd een nieuwe taal leren volledig veranderd. Met zijn speelse aanpak en hapklare lessen is het de perfecte app voor zowel kinderen als volwassenen.

Wat is Duolingo?
Duolingo is een taal-app die complexe grammaticaregels en woordenschat opdeelt in korte, thematische lessen van ongeveer 5-10 minuten. Van Engels en Spaans tot Japans en zelfs Hoog-Valyrisch uit Game of Thrones, het aanbod is enorm.

Hoe Maakt Duolingo Leren Leuk?

  • Gamified Interface: De hele app is ontworpen als een spel. Je doorloopt een ‘leerboom’ door levels (cirkels) te voltooien. Elke voltooide les brengt je verder op het pad.
  • De ‘Streak’: Duolingo moedigt dagelijks gebruik sterk aan met het ‘streak’-systeem. Elke dag dat je een les voltooit, loopt je streak op. Het visuele vlammetje en de angst om je reeks van 100 dagen te verliezen, is een krachtige motivator om elke dag even in te loggen.
  • XP-punten en Leaderboards: Voor elke activiteit verdien je ervaringspunten (XP). Hiermee kun je concurreren met vrienden of andere gebruikers in wekelijkse leaderboards. Dit competitieve element spreekt veel gebruikers aan.
  • Schattige Mascotte (Duo de Uil): De groene uil, Duo, is de mascotte van de app. Hij moedigt je aan, viert je successen en stuurt je (soms passief-agressieve) herinneringen als je je les dreigt te vergeten. Dit geeft de app persoonlijkheid.

Voor wie is het geschikt?
Duolingo is geschikt voor een brede leeftijdsgroep, van oudere basisschoolkinderen (vanaf ongeveer 10 jaar) tot volwassenen. Het is een uitstekende manier om de basis van een nieuwe taal te leren of om je woordenschat op een leuke manier te onderhouden. Voor diepgaande grammaticale kennis of vloeiend leren spreken is vaak wel aanvullend materiaal nodig.

Kosten:
De basisversie van Duolingo is volledig gratis (met advertenties). Super Duolingo is de betaalde versie, die een advertentievrije ervaring, onbeperkte ‘harten’ (levens) en extra oefenfuncties biedt.

3. DragonBox: Abstracte Wiskunde Grijpbaar Maken

Wiskunde, en met name algebra, heeft de reputatie abstract en moeilijk te zijn. De Noorse ontwikkelaar WeWantToKnow heeft met de DragonBox-serie apps gecreëerd die deze abstracte concepten op een briljante en intuïtieve manier visueel en speelbaar maken.

Wat is DragonBox?
DragonBox is een serie wiskundegames die complexe onderwerpen zoals algebra, meetkunde en getalbegrip transformeren in puzzelspellen. De bekendste app, DragonBox Algebra, leert kinderen de basisprincipes van het oplossen van vergelijkingen zonder dat ze het zelf doorhebben.

Hoe Maakt DragonBox Leren Leuk?

  • Geen Cijfers in het Begin: DragonBox Algebra begint niet met ‘x’ en ‘y’, maar met kaarten met plaatjes. Kinderen leren spelenderwijs de regels van het balanceren van twee kanten van een speelveld om een speciale ‘doos’ (de onbekende variabele) te isoleren.
  • Geleidelijke Overgang: Naarmate de speler vordert, veranderen de plaatjes langzaam in letters en cijfers. Tegen de tijd dat je aan het einde van het spel bent, los je zonder moeite complexe algebraïsche vergelijkingen op. Deze naadloze overgang is de magie van de app.
  • Ontdekkend Leren: De app geeft minimale instructies. Kinderen worden aangemoedigd om te experimenteren en de regels zelf te ontdekken. Dit ‘aha!’-moment, wanneer ze een principe doorgronden, is extreem bevredigend.
  • Focus op het ‘Waarom’: In plaats van regels uit het hoofd te leren, leren kinderen intuïtief waarom die regels werken. Ze bouwen een dieper, conceptueel begrip op.

Voor wie is het geschikt?
De DragonBox-serie heeft verschillende apps voor verschillende leeftijden. DragonBox Numbers (4-8 jaar), Big Numbers (6-9 jaar), Algebra 5+ (vanaf 5 jaar) en Algebra 12+ (vanaf 12 jaar). Het is ideaal voor kinderen die visueel zijn ingesteld en baat hebben bij een conceptuele, speelse benadering van wiskunde.

Kosten:
DragonBox-apps zijn betaalde apps. Je betaalt een eenmalig bedrag per app.

4. Toca Boca: De Kracht van Vrij Spel

Niet alle educatieve apps hoeven overduidelijk lesstof te bevatten. De Zweedse studio Toca Boca is meester in het creëren van digitale ‘speelgoedkisten’ die de creativiteit, verbeelding en sociale vaardigheden van kinderen stimuleren.

Wat is Toca Boca?
Toca Boca maakt ‘digital toys’, geen ‘games’. Er zijn geen regels, geen scores en geen levels. In apps als Toca Life: World kunnen kinderen een enorme wereld verkennen met verschillende locaties (een stad, ziekenhuis, vakantiepark) en personages. Ze kunnen hun eigen verhalen creëren en de wereld naar hun hand zetten.

Hoe Maakt Toca Boca Leren Leuk?

  • Onbeperkte Creativiteit: Kinderen hebben de volledige vrijheid. Ze kunnen personages aankleden, eten voor ze koken, ze naar de kapper sturen of een heel rollenspel opzetten. Dit stimuleert het vertellen van verhalen en fantasierijk spel.
  • Herkenbare Situaties: De werelden zijn gebaseerd op het echte leven. Door te spelen met situaties zoals naar school gaan, boodschappen doen of naar de dokter gaan, kunnen kinderen deze scenario’s op een veilige manier verkennen en verwerken.
  • Geen Stress: Het ontbreken van doelen of scores haalt alle druk weg. Het gaat puur om het ontdekken en creëren. Dit is vooral waardevol voor jongere kinderen.
  • Inclusiviteit: De personages in Toca Boca zijn zeer divers in uiterlijk, huidskleur en hebben soms hulpmiddelen zoals een rolstoel of een gehoorapparaat. Dit bevordert een inclusief wereldbeeld.

Voor wie is het geschikt?
Toca Boca is vooral populair bij kinderen van ongeveer 4 tot 10 jaar. Het is perfect voor het ontwikkelen van ‘soft skills’ zoals creativiteit, probleemoplossend vermogen en sociaal-emotionele vaardigheden.

Kosten:
Veel Toca Boca-apps, waaronder Toca Life: World, hebben een gratis basisversie. Extra locaties, meubels en kledingpakketten kunnen via in-app aankopen worden toegevoegd.

5. Khan Academy Kids: Gratis Toponderwijs voor de Kleinsten

Khan Academy staat wereldwijd bekend om zijn missie om gratis, hoogwaardig onderwijs voor iedereen toegankelijk te maken. Met Khan Academy Kids hebben ze deze missie uitgebreid naar de jongste leerlingen, met een prachtige en volledig gratis app.

Wat is Khan Academy Kids?
Khan Academy Kids is een educatieve app voor kinderen van 2 tot 8 jaar. De app biedt een gepersonaliseerd leertraject dat zich aanpast aan het kind, met duizenden activiteiten, boeken, video’s en creatieve lessen op het gebied van rekenen, lezen, schrijven en sociaal-emotionele ontwikkeling.

Hoe Maakt Khan Academy Kids Leren Leuk?

  • Charmante Gidsen: Een cast van vijf kleurrijke dierenvriendjes begeleidt het kind door de activiteiten. Ze moedigen aan en geven uitleg, wat de ervaring persoonlijk en vriendelijk maakt.
  • Holistische Aanpak: De app richt zich niet alleen op academische vaardigheden, maar ook op creativiteit (tekenen, kleuren) en sociaal-emotionele vaardigheden zoals vriendelijkheid, empathie en zelfbeheersing.
  • Leesbibliotheek: De app bevat een uitgebreide bibliotheek met digitale boeken. Sommige worden voorgelezen, terwijl andere het kind helpen om zelf te leren lezen met ‘read-to-me’ functionaliteit.
  • Volledig Gratis en Zonder Reclame: Dit is misschien wel het grootste voordeel. De app is een non-profit initiatief. Er zijn geen advertenties, geen abonnementen en geen in-app aankopen. Het is puur gericht op leren.

Voor wie is het geschikt?
De app is speciaal ontworpen voor peuters, kleuters en kinderen in de onderbouw van de basisschool (leeftijd 2-8). Het is een fantastische, veilige en rijke leeromgeving om kinderen voor te bereiden op de basisschool.

Kosten:
100% gratis.

 

 

Conclusie: Maak van Schermtijd een Leertijd

De vijf apps die we hier hebben besproken, laten zien dat schermtijd een krachtig hulpmiddel kan zijn voor de ontwikkeling van een kind. Of het nu gaat om het oefenen van schoolvakken met Squla, het leren van een nieuwe taal met Duolingo, het kraken van de wiskundecode met DragonBox, het stimuleren van creativiteit met Toca Boca, of het bouwen van een brede basis met Khan Academy Kids, er is een app voor elk kind en elk leerdoel.

De sleutel is om als ouder of opvoeder betrokken te zijn. Speel de apps samen, praat over wat ze leren en help hen een gezonde balans te vinden. Door bewust te kiezen voor kwalitatieve, leuke en educatieve apps, verander je passieve schermtijd in een actief, boeiend en waardevol avontuur.